Uranus.fi on Suomen johtava uramedia, joka auttaa löytämään positiivisen uraratkaisun työpaikka-, koulutus- ja yrittäjyysilmoitusten sekä näitä tukevan aineiston ja vuorovaikutuksen avulla.

Työttömyys / Haloo työttömät!

kynäVastaa tähän viestiin Takaisin

Sivut: 1 2 3 4 5 [>>]
Helsinkiläinen
6.4.2004 11:47
Tässä ensimmäistä kertaa tulin tätä palstaa katsomaan, olen kyllä noita avoimia paikkoja joskus selaillut, mutta en huomannut että täällä on keskusteluakin.

Nyt kun luin näitä, pistää suuresti ihmetyttämään. Oletteko te kaikki oikeasti jostain muualta päin Suomea, vai miksi ette töitä saa? Tosiasiahan nimittäin on, että pääkaupunkiseudulla pitää paikkansa kaikki sanonnat joita täälläkin oli viljelty tyyliin "kyllä tekevälle aina töitä löytyy" jne. Ymmärrän sen, että jossain peräkylässä ei ole tällaista määrää mahdollisuuksia, mutta että täällä asuva ihminen ei töitä löydä? Kyllä täytyy olla omasta nirsoudesta, asenteesta tai laiskuudesta kiinni jos ei duunia moneen vuoteen saa.

Ja sitten toinen ihmetyksen aihe koskien näitä maalaisia. Miksi ette muuta työn perässä jonnekin. Ei kai sieltä Humppilasta nyt töitä millekään maisterille löydykään, ne kaupunginjohtajan ja pankinjohtajan paikat kun on jo täytetty... Kyllä jos minun pitäisi valita köyhyyden/työttömyyden ja ehkä huonomman asuinalueen välillä, niin kyllä minä asuisin vaikka missä tynnyrissä. Sori vaan. Siinä ei ole kuule väliä sillä onko lapsia tai vaimolla töitä.

Ja en edes aloita tästä "minä olen maisteri enkä saa koulutustani vastaavaa asiantuntijatyötä" puolesta. Niin oli todellisuudesta vieraantunutta sakkia.
jph
6.4.2004 12:12
Olipa tyypillinen helsinkiläisen kommentti, vaikka on siinä osittain perääkin. Jos edes vähän vaivautuisit seuraamaan työvoimapoliittisia uutisia, niin olisit kuullut esim. sen, että muualla Suomessa työttömyystilanne on mennyt parempaan suuntaan, kun taas Uudellamaalla työttömyys kasvaa jatkuvasti. Pienin tekijä tähän ei varmaankaan ole se, että väki pakkautuu pääkaupunkiseudulle! Kyllähän töitä löytyy, esim. siivoojista on suorastaan pulaa ja se se vasta on tärkeää työtä! Et kerro millä alalla itse työskentelet, mutta olisi mielenkiintoista nähdä mitä töitä itse lähtisit tekemään, jos työttömäksi joutuisit. Tuskinpa vain jättäisit mahdollisen koulutuksesi asettamia vaatimuksia ja avuja huomiotta ja lähtisit mihin tahansa hommiin! Miksi niitä kouluja sitten käydään?! Huvin vuoksiko?

Ja mitä tulee työn perässä muuttamiseen, niin olen itsekin muualta Suomesta pääkaupunkiseudulle työn perässä muuttanut. Työtä oli aluksi varmasti tarjolla vain 5 kuukaudeksi, mutta tulin silti. Lopulta sain olla työssä samassa paikassa 2 vuotta ja nyt olen jo jonkin aikaa etsinyt uutta työpaikkaa, mutta sepä ei ole niin helppoa, ei edes pääkaupunkiseudulla, koska työnhakijoita riittää pilvin pimein! Ja sen voin sanoa, että heti kun vain tilaisuus tulee, niin muutan täältä pois, kaikki kun eivät yksinkertaisesti viihdy täyteen ahdetulla Helsingin seudulla. Mutta tänne tietenkin jään, jos vain työpaikan satun saamaan.

Ja jotta saat vielä lisää vettä myllyyn, niin voin kertoa että kuulun mollaamaasi maisterit -luokkaan! Olen hakenut kaikenlaista työtä, joka vain on kiinnostanut ja tuntunut mahdolliselta, myös sellaisia johon ei todellakaan maisterin papereita vaadita! Mutta Mutta Mutta, usein juuri tällaisten työpaikkojen suhteen käy niin, ettei maisteria valita, koska hänet katsotaan ylikoulutetuksi tai hänelle joutuisi maksamaan liian suurta palkkaa!! Ja siinä ei auta, että kertoo suostuvansa tekemään työtä alemmalla palkalla, kun alalla on olemassa selvät pykälät siitä minkä suuruista palkkaa korkeakoulutetulle tulee maksaa!
jph
6.4.2004 12:18
No tulipa nyt sössittyä oikein pariin otteeseen tuo vastaus tuohon, mutta voiko "todellisuudesta vieraantuneelta" muuta odottaa. Se vielä piti sanomani arvon helsinkiläinen, että ota ensin selvää asioista, sillä tilanne ei todellakaan ole ihan niin mustavalkoinen kuin annat ymmärtää. Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että laiskat, nirsot, asennevammaiset yms. eivät työtä löydä, mutta uskoisin heitä olevan työttömistä kuitenkin vain muutama hassu prosentti. Ja asennevammaa ei aina löydy vain työttömien puolelta, yksi tekijä lienee työnantajien asennevamma työttömiä hakijoita kohtaan!
mollaamiseen kyllästynyt
6.4.2004 12:29
Työttömyystilanne 27.2.04, esimerkkejä:
Pirkanmaa 28 725 hlöä
Häme 22 489 hlöä
Keski-Suomi 18 010 hlöä
Pohjois-Savo 16 054 hlöä

Siellä pääkaupunkiseudullako työtä piisaa? Työttömiäkin vaivaiset 62 646 henkilöä. No myö lähetää heti tulemaa!
matematiikkaa
6.4.2004 12:40
Kiva kun heittelette noita lukuja tänne. Onko ihan tosi että Pohjois-Savossa on 16 054 hlöä työttömänä??

Veikkaanpa että koko Suomessa yhteensä ei ole niin paljon työpaikkoja kuin pääkaupunkiseudulla pelkästään, joten työttömien lukujen heittely ilman työpaikkoihin suhteuttamista on ihan turhaa.

Korjatkaa toki jos olen väärässä. Olen silti samaa mieltä kuin alkuperäinen siitä, että Helsingissä majailevat työttömät ovat suurimmaksi osaksi aikaansaamattomia luusereita.
todisteita?
6.4.2004 12:45
Ai VEIKKAAT, että on niin paljon työpaikkoja??!!!
matematiikkaa
6.4.2004 12:51
Juu. Veikkaan.

Ja sanoin vielä että korjatkaa jos olen väärässä. Kommenttisi ei vaikuttanut korjaavan VEIKKAUSTANI.
Tilastoa
6.4.2004 13:00
Mielenkiintoinen väittämä tuo matemaatikon veikkaus. Tarkistin asian tilastokeskuksen sivuilta. Sieltä löytyi tuoreimpana tietona vuodelle 2002 tehty ennuste, jossa todetaan että

Koko Suomessa työpaikkoja yhteensä 2 258 004
Etelä-Suomen läänissä työpaikkoja yhteensä 1 203 642
Helsingin seutukunnassa työpaikkoja yhteensä 653 968 (lähinnä pääkaupunkiseutu-käsitettä mielestäni)

Eli veikkaus ei ihan pitänyt paikkaansa, mutta voidaan todeta kuitenkin, että Etelä-Suomen läänissä on enemmän työpaikkoja kuin koko muussa Suomessa yhteensä.

Huomioitavaa on myös se, että kyseessä ei ole "avoimien paikkojen määrä" vaan täytettyjen paikkojen määrä (ts. työssäkäyvien henkilöiden määrä alueella). Mahdolliset avoimet paikat joita ei saada täytettyä, eivät siis näy tässä.
jph
6.4.2004 13:20
Työvoimahallinnon palveluissa on tällä hetkellä avoimia työpaikkoja seuraavasti:

Uusimaa 2647 paikkaa (Helsingissä 1116)
Varsinais-Suomi 785
Pirkanmaa 744
Satakunta 426
Keski-Suomi 281

vain muutamia esimerkkejä ottaakseni. No tämähän ei tietenkään kerro koko totuutta, koska julkisesti haettavina on vain n. 1/3 avoimista työpaikoista ja työvoimahallinnon sivuilla ehkä n. 20%. Eli n. suurin piirtein voi kai sanoa, että esim. Uudellamalla voisi olla avoimia paikkoja n. 8000 - 12 000. Ja joku tuossa aikaisemmin kirjoitteli, että pääkaupunkiseudulla on työttömiä reilut 60 000. Ja ainahan sitä tietysti voi yrittää työllistää itse itsensä. Täytyy muutoin sanoa, että olen itsekin aikanani syyllistynyt tuohon samaan eli ihmetellyt/mollannut pääkaupunkiseudulla työttöminä olevia. Nyt en enää mollaa tai ihmettele. Todellisuus kopsahtaa nilkkaan vasta sitten, kun työtä ei itsellä enää olekaan. Sen ehkä tulevat monet "mollaajat" vielä huomaamaan (riippuu vahvasti myös siitä millä alalla työskentelee/minkä alan osaaja on) ennen paljon puhutun työvoimapulan yllättämistä, jos sitä nyt koskaan tuleekaan. Ja edelleen korostan sitä, että työttömien suuressa joukossa on henkilöitä, jotka ovat mollaamisensa ansainneet, mutta hyvin pieni osa. On liian helppoa mollata, kun itsellä on työpaikka, hyvä palkka ja elämän perustarpeet tyydytetty. Mutta valitettavasti meidän yhteiskuntamme on nykyään tällainen, hyvin itseriittoinen ja itsekeskeinen, joka on nähtävissä myös tässä keskustelussa. Tsemppiä työttömille työnhakuun ja onnea teille, joilla työpaikka on, se kun ei ole tänä päivänä itsestäänselvyys, ei edes pääkaupunkiseudulla.
mlmn
6.4.2004 13:34
Tosiasiahan nimittäin on, että pääkaupunkiseudulla pitää paikkansa kaikki sanonnat joita täälläkin oli viljelty tyyliin "kyllä tekevälle aina töitä löytyy" jne.

Joopajoo, taasko tämä alkaa.... Itse olen ollut työttömänä 10 kk ja yhden määräaikaisuuden olen saanut. Hakemuksia olen lähettänyt ties kuinka monta, haastatteluissakin käynyt ihan kiitettävän määrän. Mutta taas olen työttömänä, joten ei näytä tekevälle aina työtä löytyvän. Nuoremmat ja/tai paremmin koulutetut vievät paikat ilmeisesti. Miksi ihmeessä lyödään aina laiskan leima niin kuin nyt tämä helsinkiläinenkin tekee? Tällaista ei kyllä enää tähän kaivattaisi.
Helsinkiläinen
6.4.2004 13:54
Jatkan vielä, koska täällä vain ryhdyttiin tilastotieteilemään eikä kukaan taaskaan myöntänyt että siellä omassa itsessä voisi joku vika olla.

Te kaikki pääkaupunkiseudun työttömät: oletteko OIKEASTI hakeneet töitä, tarkoitan mitä tahansa työtä. Oletteko kokeilleet päästä vartijaksi, siivoojaksi, asiakaspalvelutehtäviin, kaupan kassalle, vahtimestariksi jne.

Oletteko "valehdelleet" tarpeen vaatiessa koulutustaustastanne tai perheoloistanne saadaksenne työpaikan? Tarkoitan tällä sitä, että pakkoko sitä on heilutella sitä maisterinpaperia sitä siivoojahommaa hakiessaan. Soita suoraan firmaan ja kysy löytyisikö töitä. Ja jos joku nyt erikseen sitä koulutusta kysyy, voihan sitä aina sanoa että on opinnot kesken, ja tarvitsee jonkun duunin selvitäkseen arjesta. Tarvitseeko mainita että on ollut viimeiset 2 vuotta työttömänä. Sano vaikka että olet tehnyt maataloushommia kotitilalla/hoitanut lapsia kotona/matkustellut ympäri maailmaa tai ihan mitä vaan. Kuka noita tarkistelee.....

Jos haluaa töitä, niitä myös saa, ainakin täällä missä "alemman tason töitä" on vaikka muille jakaa. Jos firmat palkkaavat jo suomea puhumattoman neekerinkin siivoamaan, kyllä ne palkkaa suomalaisen yritteliään ihmisenkin. Kun olet hommasi hyvin hoitanut, jos joku saakin selville että olet joku maisterinplanttu, sano että sori vaan, mutta ette te mua tähän hommaan olisi palkanneet jos olisin tuon kertonut. Siinä vaiheessa kukaan ei enää teille kenkää anna. Ja jos antaa, mitä sitten? Olette samassa pisteessä missä olittekin, eli työttömänä.
T_a
6.4.2004 15:24
Taas tätä samaa....

Ollaan helsinkiläinen ja osaaikaprojektissa/työllisyyskoulutuksessa tällä hetkellä. Ja olen elämässäni saanut ihan hyvin töitä kun en vaatinut koulutusta vastaavia - puhelunvälittäjänä, sihteerinä, lastenhoitajana, toimistoapulaisena jne. kunnes päätin tehdä lapsia ja graduni valmiiksi ("maisterinplantuksi"). Se tapahtui kun olin 40 täyttänyt. Sen jälkeen vain työllisyystöitä ja parin kuukauden sijaisuuksia, ja aikaa siitä on kulunut 10 vuotta. Mutta koulutusta vastaavia hommia ne ovat olleet, ja otan mieluummin ne vastaan vaikka pätkinä. Miksi olisin kouluttanut itseäni jos en parempaan olisi pyrkinyt?

Kerran pyrin siivoojaksi, mutta ei otettu kun ei ole alan koulutusta. Vanhustyöhön kävin työkkärin tutustumisharjoittelussa 3 vko, olisin kyllä tykännyt ja minusta tykättiin, mutta selkä ei kestä nostamista. Koulutin itseni mikrotukihenkilöksikin, mutta en pysty huonon ikänäön takia noita pikkutarkkoja piuhahommia tekemään. Nyt siis olen urasuunnittelukurssilla, jossa opitaan tekemään työhakemuksia ja tyrkyttämään itseä ... eli yritän kaikkeni vielä 52-vuotiaana. Kerropa lisää vaihtoehtoja?
Helsinkiläinen
6.4.2004 15:45
T_a kirjoitti:
Mutta koulutusta vastaavia hommia ne ovat olleet, ja otan mieluummin ne vastaan vaikka pätkinä. Miksi olisin kouluttanut itseäni jos en parempaan olisi pyrkinyt?

Eli itsekin myönnät että paremmin töitä sait, kun et nirsoillut?

Kerran pyrin siivoojaksi, mutta ei otettu kun ei ole alan koulutusta.

Yhteen paikkaan et kelvannut, joten et hakenut muuallekaan?

Vanhustyöhön kävin työkkärin tutustumisharjoittelussa 3 vko, olisin kyllä tykännyt ja minusta tykättiin, mutta selkä ei kestä nostamista. Koulutin itseni mikrotukihenkilöksikin, mutta en pysty huonon ikänäön takia noita pikkutarkkoja piuhahommia tekemään.

Voi kun ikävää. Et sitten tiennyt huonosta selästäsi/näöstäsi ennen näitä uusia uravalintoja... Jos sinulla kerran on kokemusta puhelunvälittäjän/sihteerin/vaikkaminkä hommista, mikset hae niihin? Ai niin, mutta kun hommasit sen ison K:n eli koulutuksen, joten et voi enää palata takaisin vanhoihin hommiisi.

Nyt siis olen urasuunnittelukurssilla, jossa opitaan tekemään työhakemuksia ja tyrkyttämään itseä ... eli yritän kaikkeni vielä 52-vuotiaana. Kerropa lisää vaihtoehtoja?

Ahaa. Eli kun osallistun jollekin "voi teitä pieniä ressukoita" -kurssille, yritän kaikkeni. Hyvä tietää näin tulevaisuutta ajatellen. Kiva että oppii uutta joka päivä. Kaiken a ja o työllistymisessä on siis koulun tai kurssin käynti. Sillä aukeaa heti ne pomon paikat ja hyvät palkat.... ja jos ei aukea, niin sitten yhteiskunnassa on jotain vikaa, ei minussa. Olenhan koulutettu!

Hassua että kaikki parhaiten työllistyvät kaverini ovat niitä kouluja käymättömiä lapsenvahtina/paskakuskina/tuopinkantajana aloittaneita työllänsä paikkansa (ja palkkansa) ansainneita - minä mukaanlukien.
hyvähyvähyvä
6.4.2004 16:11
Helsinkiläinen kirjoitti:

Hassua että kaikki parhaiten työllistyvät kaverini ovat niitä kouluja käymättömiä lapsenvahtina/paskakuskina/tuopinkantajana aloittaneita työllänsä paikkansa (ja palkkansa) ansainneita - minä mukaanlukien.

Eli nyt kaikki joukolla siivoamaan, kun helsinkiläinen käskee. Miksi kukaan edes vaivautuisi miettimään muita vaihtoehtoja. Lopettakaa turha "pomojen ja hyvä palkkaisten" hommien haku, kouluttautuminenkin taitaa olla hanurista. Siivoamalla tästä selvitään. Mitä muuta sitä ihminen voisi elämältään haluta.

Enemmän hassua on se, että sinulla Helsinkiläinen ylipäänsä on kavereita.
Helsinkiläinen
6.4.2004 16:59
hyvähyvähyvä kirjoitti:

Eli nyt kaikki joukolla siivoamaan, kun helsinkiläinen käskee. Miksi kukaan edes vaivautuisi miettimään muita vaihtoehtoja. Lopettakaa turha "pomojen ja hyvä palkkaisten" hommien haku, kouluttautuminenkin taitaa olla hanurista. Siivoamalla tästä selvitään. Mitä muuta sitä ihminen voisi elämältään haluta.

Hmm. Missäköhän kohdassa erityisesti sanoin että kaikkien pitää ryhtyä siivoamaan? Tosin kyllä jos siivoaminen nyt on ainut vaihtoehto jota tarjolla on, eikö se ole parempi kuin työttömyys? Ah, mutta sehän selvisikin tuosta viestistäsi. Haluat siis mielummin olla hyvin koulutettu työtön, kuin siivooja. Mikäs siinä sitten. Etkö itse pidä tätä asennettasi työnsaantia rajoittavana tekijänä?

Enemmän hassua on se, että sinulla Helsinkiläinen ylipäänsä on kavereita.

Hassua minun mielestäni tässä kommentissasi on se, että juuri luin jonkun toisen viestiketjun jossa työttömät itkivät sitä kuinka heillä ei ole kavereita. En samanlaista ketjua löytänyt työssäkäyvien ihmisten kirjoittamana.
Sivut: 1 2 3 4 5 (>>)

Oma Uranus

Käyttäjätunnus

Salasana

Tutustu ja rekisteröidy

Kysely

Onko syksy alkanut kiireisenä työpaikallasi?(Keskustele)

Näytä vastaukset

Uranus konsultointi Oy etunimi.sukunimi@uranus.fi Puh. (09) 8566 7700
Pasilankatu 2, 00240 Helsinki uranus@uranus.fi Faksi (09) 8566 7766